درباره شیشه دو جداره

رعایت نکردن استاندارد های شیشه دو و چند جداره باعث ایجاد کدر شدن شیشه، رطوبت زدگی،  کاهش عایق بندی و … می شود. به دلیل اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی و ملاحظات مربوط به کاهش آلودگی صوتی در داخل ساختمان در سالهای اخیر تولید و استفاده از شیشه های دوجداره خیلی رایج شده و متاسفانه تولید کنندگان زیادی هستند که بدون رعایت موازین حداقلی استاندارد اقدام به تولید و عرضه این محصول می نمایند و اینجاست که آزمایشگاه مربوطه می تواند در جهت انتخاب تولید با کیفیت به مصرف کننده کمک بسیاری کند.

شیشه‌های دو جداره به دلیل دارا بودن فضای خالی بین دو قطعه شیشه که توسط گاز مخصوص (گاز آرگون ، هوا و یا گاز های دیگر) پر می‌شود، ضمن کاهش ۲۵ تا ۴۰ درصدی مصرف انرژی، شرایط محیطی مناسب برای ساختمان را فراهم می‌سازند .از این رو انتخاب صحیح شیشه یک تفاوت بزرگ در چگونگی عملکرد و راحتی ساختمان در فصول مختلف ایجاد می‌کند. استفاده از شیشه دوجداره، سطح صدا را بین ۲۰ الی ۳۵ دسیبل کاهش می‌دهد. جدول۱ و۲ به ترتیب مقایسه‌ی بین شیشه‌ها از لحاظ عایق حرارتی و عایق صوتی را نشان می‌دهد. همچنین اضافه کردن یک لایه سوم  شیشه باعث بالا بردن کیفیت عایقی پنجره شما می‌شود. هر لایه شیشه میزان قابل توجهی از تبادل دما و صوت را از بین می‌برد .

جدول ۱

جدول ۲

اجزای شیشه دوجداره

شیشه های دوجداره، قاب‌هایی با دو لایه شیشه هستند که بین آنها فاصله معمولاً بین ۶ تا ۲۰ میلی متر است. فاصله میان دو لایه شیشه‌ای به وسیله‌ی یک اسپیسر آلومینیومی یا پلاستیکی و … پر می‌گردد. اسپیسر یک قاب تو خالی پیوسته است که برای جداسازی دو قطعه شیشه در شیشه های دو جداره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپیسرهای آلومینیومی معمولا ارزان، سبک، انعطاف‌پذیر و بسیار قوی هستند. درون اسپیسر اغلب با یک ماده رطوبت گیر (سیلیکاژل) به منظور جذب رطوبت و جلوگیری از بخارزدگی شیشه پر می‌گردد. فاصله میان دو قطعه شیشه با هوای معمولی یا گاز آرگون و … پر می‌گردد. زیرا توانایی عبور هوا از بین شیشه‌ها منجر به کاهش چشمگیر انتقال حرارت و صدا می‌شود.

بخش های شیشه دوجداره

دلیل بخار گرفتگی شیشه دوجداره

چند عامل اصلی در بخار گرفتگی بین شیشه های چنجره دوجداره وجود دارد که می توان با خرید شیشه های استاندارد از این مشکل جلوگیری کرد.

تزریق نمگیر به صورت دستی

استفاده از نمگیر یا سیلیکاژل در شیشه دوجداره تا حد زیادی از مه گرفتگی بین شیشه ها جلوگیری می شود. در کارگاهی که به صورت دستی این شیشه ها را تولید می کنند به صورت دستی دانه های نمگیر وارد لایه بین دو جداره ریخته می شود که زمان طولانی وجود این نمگیر ها را بی تاثیر می کند و باعث مه گرفتگی یا ایجاد بخار می شود.

دانه های نمگیر توسط دستگاه نمگیر پر کن در زمان کمی به داخل اسپیسر شیشه می ریزند که این دانه های نمگیر در قسمت های اسپیسر شیشه پخش می شود و از بخار گرفتن شیشه جلوگیری می کند.

استفاده از چسب های غیر استاندارد

استفاده از چسب های استاندارد اگر توسط شخص ماهر و به اندازه مناسب استفاده شود می توان مانع از نمدار شدن داخل شیشه گردد.

گاز غیر استاندارد بین شیشه ها

استفاده از گاز بین شیشه دوجداره مثل آرگون با اینکه تاثیر بسزایی در عایقی شیشه دارد ولی ناخالص بودن این گازها میتواند منشا ایجاد ایرادات در داخل جداره های شیشه دوجداره گردد.

مزایای شیشه دوجداره نسبت به شیشه تک لایه

صرفه جویی در هزینه‌های انرژی: آمارها نشان می‌دهند که نزدیک ۵۰ تا ۷۰ درصد از گرمای منازل از طریق پنجره‌های تک جداره هدر می‌رود. مکانیسم پنجره‌های دوجداره به گونه‌ای است که عایق حرارتی ایجاد می‌کند و میزان جریان گرمای ورودی و خروجی را کاهش می‌دهد. در نتیجه انرژی کمتری برای گرم کردن یا خنک کردن فضا استفاده می‌شود و سبب کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود.

ایمنی خانه: پنجره‌های دوجداره سخت‌تر از پنجره‌های تک جداره شکسته می‌شوند، بدین ترتیب آنها امنیت خانه را افزایش می‌دهند و باز کردن آنها از بیرون به مراتب دشوارتر از سایر پنجره‌های تک جداره است.

آرامش خانه: پنجره‌های دوجداره توانایی کاهش ۶۰ درصد از آلودگی صوتی خارج را دارند. این موضوع به ویژه برای افرادی که در اماکن شلوغ شهر زندگی می‌کنند بسیار مفید است.

چرا تست شیشه دوجداره لازم است ؟

انواع روش های تست شیشه دوجداره برای طبق استاندارد و تست گاز آرگون داخل شیشه توضیح داده شده است. رعایت نکردن استاندارد های شیشه دو و چند جداره باعث ایجاد کدر شدن شیشه، رطوبت زدگی،  کاهش عایق بندی و … می شود. به دلیل اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی و ملاحظات مربوط به کاهش آلودگی صوتی در داخل ساختمان در سالهای اخیر تولید و استفاده از شیشه های دوجداره خیلی رایج شده و متاسفانه تولید کنندگان زیادی هستند که بدون رعایت موازین حداقلی استاندارد اقدام به تولید و عرضه این محصول می نمایند و اینجاست که آزمایشگاه مربوطه می تواند در جهت انتخاب تولید با کیفیت به مصرف کننده کمک بسیاری کند.

تست شیشه دو جداره و چند جداره با استفاده از استاندارد کمک می کند تا از کیفیت این شیشه ها و عملکرد آنها در طول عمر محصول اطمینان حاصل کنیم. این تست ها برای تشخیص وجود گاز آرگون ، فاصله هوایی آنها به طور کامل نسبت به محیط بیرون درزبندی شده است و چند مورد دیگر هستند که در بخش زیر به صورت کامل توضیح داده می شود. این تست ها ، شامل نمونه برداری، روشهای آزمون تعیین دوام شیشه ها پایداری در برابر محیطهای با رطوبت بالا، چرخه های آب و هوایی تسریع شده ، نقطه برفک و مه گرفتگی تعیین ضخامت و ابعاد است.
این آزمون ها به شما کمک می کنند که شیشه دو یا چند جداره ای که تهیه می کنید عمر طولانی تری برای شما داشته باشد و کیفیت بسیار مناسبی داشته باشد. این نوع شیشه ها غیراستاندارد، احتمال رطوبت زدگی، کدر شدن شیشه و کاهش عایق بندی وجود دارد که عمر و کیفیت محصول کاهش پیدا می کند و نیاز به تعویض این شیشه دارید.

انواع تست های شیشه دو و چند جداره

آزمایش‌های تعیین کیفیت شیشه‌ دو و چندجداره طبق استانداردهایی ایران که باید رعایت شوند توسط تست های زیر موارد سنجش قرار می گیرد.

  1. آزمون مه گرفتی
  2. آزمون چرخه آب و هوایی تسریع شده
  3. آزمون تعیین نقطه برفک و وضعیت برفک
  4. آزمون پایداری شیشه های دو و چند جداره در محیط های با حرارت و رطوبت بالا
  5. آزمون ضخامت شیشه دو جداره ،محفظه هوا و تعیین ابعاد شیشه های دوجداره

دستگاه آزمون چرخه های آب و هوایی تسریع شده

بعد از تعیین نقطه برفک آزمونه ها ، شش عدد از آتها تحت آزمون مقاومت در برابر محیط با رطوبت بالا قرار میگیرد (قرار گیری به مدت ۴۲ روز در محفظه ای با رطوبت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد ) و ترک خوردگی احتمالی یا نفوذ رطوبت به داخل جداره بررسی می شود.

سپس همان نمونه ها تحت آزمون چرخه آب وهوای تسریع شده قرار می گیرد بدین ترتیب که به مدت ۲۸ روز در دستگاهی نصب می شوند که از یک طرف در مجاورت دمای آزمایشکاه (۲۸-۱۸ درجه سانتیگراد) و از طرف دیگر تحت دمایی متغیر بین ۵۵+تا۱۸- درجه سانتیگراد با رواداری ۳ درجه و رطوبتی بین مقدار رطوبت هوای اتاق تا میزان ۱۰۰ درصد در زمانهای دوره ای که چرخه نامیده می شود قرار می گیرند که مدت هر چرخه ۱۲ ساعت است.

دستگاه آزمون مه گرفتگی

از آزمونهای دیگری که روی نمونه ها در آزمایشگاه انجام می شود آزمون مه گرفتگی است که دو نمونه تحت تابش طیف حرارتی نور خورشید وفرابنفش در محفظه آزمون مه گرفتگی تحت شرایط خاص و کنترل شده قرار میگیرند و به مدت ۷ روز لامپ خورشیدی یو وی با توان و طیف نوری مشخص و با دمای کنترل شده به نمونه ها می تابد و به واسطه دیسک های سرد تعبیه شده روی نمونه ها تشکیل رسوب احتمالی به کمک ابزاری به نام جعبه رویت بررسی می شود.

آزمونهای مربوط به تعیین ضخامت جداره و ابعاد نمونه و فضای بین جداره ها با دقت یک دهم اعشار، و همچنین سایر آزمونها بنا به درخواست متقاضی انجام شده و در گزارش آزمون قید می شود

بدیهی است علاوه بر کنترل دقیق دوره کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری، بر اساس روش اجرایی ثبت و کنترل داده ها در طی انجام آزمونها کلیه عوامل موثر بر نتیجه آزمون از قبیل دما ، رطوبت، ورودی و خروجی سیالها و تابشها توسط سنجشگرهای حساس نرم افزارهای مربوطه پایش شده و گزارش کار به صورت نتیجه آزمون به متقاضی ارائه می شود.

 

استاندارد شیشه دوجداره تولیدی برای شیشه های دو و چند جداره ایران

شیشه – مجموعه شیشه های دو یاچند جداره –ویژگی ها قسمت اول با لایه هوا به شماره استاندارد ملی ایران  ۱-۸۵۲۱
شیشه – مجموعه شیشه های دو یاچند جداره –روش های آزمون به شماره استانداردملی ایران ۸۵۲۲
این استاندارد، شامل نمونه برداری، روشهای آزمون تعیین دوام شیشه ها (پایداری در برابر محیطهای با رطوبت بالا، چرخه های آب و هوایی تسریع شده ، نقطه برفک و مه گرفتگی)، تعیین ضخامت و ابعاد می باشد همچنین این استاندارد برای مجموعه شیشه های دو یا چند جداره ای کاربرد دارد که در فضای داخلی آنها هوا و یا گاز دیگری وجود دارد و فاصله هوایی آنها به طور کامل نسبت به محیط بیرون درزبندی شده است

سوال های متداول

در آزمایشگاه چه آزمون هایی بر روی شیشه دوجداره انجام می شود؟
آزمونهایی که بر روی شیشه دوجداره انجام می شود به آزمونهای دوام معروف است و شامل آزمون نقطه برفک ، آزمون مه گرفتگی، آزمون دما و رطوبت بالا ، آزمون چرخه آب و هوای تسریع شده و آزمونهای ابعاد و ویژگیهای ظاهری است که به صورت خلاصه احتمال بخار گرفتگی و میزان تحمل درزبندی شیشه در مقابل رطوبت و شوکهای دمایی که در طول استفاده در معرض آن قرار میگیرد، با انجام این تست ها بررسی می شود.

زمان انجام آزمون شیشه دوجداره چقدر طول می کشد؟
زمان انجام کامل آزمونهای شیشه دوجداره با توجه به استاندارد ملی ایران به شماره و ۱-۸۵۲۱ و ۸۵۲۲ به نسبت طولانی است و حدود سه ماه طول می کشد ولی در مورد واحدهایی که قصد اخذ نشان استاندارد را دارند چون بعد از نمونه گیری معمولا کار متوقف نمی شود ایجاد مشکل نمی کند ضمن این که زمان زیاد آزمون نمی تواند باعث پاک کردن صورت مسئله شود و این مسیری است که کلیه واحدهای تولیدی ناگزیر از طی آن هستند و با انجام سایر مراحل اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد به صورت موازی می توان این زمان را مدیریت کرد.

در مورد ساختمانهایی که به مرحله پنجره گذاری رسیده اند تحمل این مدت زمان طولانی برای تعیین سطح کیفیت شیشه دوجداره غیر ممکن است راه دیگری وجود دارد؟
بله ، بر مبنای درخواست متقاضی (معمولا مهندسین ناظر ساختمانهای در حال ساخت ) با انجام آزمون هایی که زمان زیادی نیاز ندارند و انجام بخشی از آزمونهای زمان بر ، با توجه به تجربه کارشناسان متخصص این آزمایشگاه در مدت زمان بسیار کمتری در حدود ۱۰ روز می توان تا حدود زیادی به کیفیت و کارایی نمونه ارسالی پی برد و گزارش آزمون صادر کرد و به تجربه ثابت شده تولیدات بی کیفیت در همان مراحل اولیه آزمون مشخص می شوند البته بدیهی است آزمونها برای واحدهای تولیدی جهت دریافت نشان استاندارد باید به صورت کامل انجام شده و نتیجه آزمون به اداره کل استاندارد استان مربوطه گزارش شود.

اخذ نشان استاندارد چقدر برای واحد تولیدی نیاز است؟
استاندارد شیشه های دو و چند جداره در سال ۱۳۸۴ تدوین شد و پس از آن به حالت اجباری درآمد به این معنی که تولید و عرضه این محصول بدون داشتن نشان استاندارد ممنوع است و اگر بازرسین و کارشناسان ادارات کل استاندارد استانها با تولید و عرضه این محصول برخورد کنند در صورت نداشتن مجوز استاندارد بعد از صدور ابلاغ های قانونی مجاز به جلوگیری از عرضه و تولید هستند (پلمپ واحد تولیدی)

صرف نظر از اجباری بودن این استاندارد اخذ این نشان چه مزیت هایی برای تولید کننده دارد؟
مسلماً رعایت اصول ساخت شیشه دوجداره و برآورده نمودن حداقل های مد نظر استاندارد باعث ارتقاء کیفیت تولید شده و افزایش کیفیت باعث جلب نظر مصرف کننده و آسودگی خیال تولید کننده می شود و همین امر به جلب بیشتر مشتری منجر شده و مشتری های عمده و ارگانها و نهادهای رسمی و دولتی را نیز به دایره خریداران محصول اضافه می کند (مصرف کنندگان در پروژه های دولتی یا مصزف کنندگان عمده دیگر اغلب ملزم به تهیه احتیاجات خود از واحدهای تولیدی هستند که دارای مهر استاندارد باشند.

به غیر از آزمون نمونه های ارسالی چه خدمات دیگری را می توانید ارائه نمایید؟
آموزش علمی و عملی مسئولین کنترل کیفیت واحد های تولیدی یا هر متقاضی دیگر ، عقد قرارداد همکاری بر اساس رویه قانونی سازمان ملی استاندارد و همچنین ساخت تجهیزات آزمایشگاهی این صنف با آخرین تکنولوژی و به روز این صنعت جزئی از فعالیتهای این شرکت است.

نمونه های ارسالی جهت انجام آزمون باید چه مشخصاتی داشته باشند؟
بر اساس استاندارد ملی ایران ابعاد نمونه های آزمایشگاهی باید ۵۰×۳۵ سانتیمتر باشد و مبنای کار نتایج آزمون روی این ابعاد است و نکته مهم این است که سکوریت بودن یا نبودن و همچنین ضخامت جداره ها یا ضخامت اسپیسر تاثیری در نتیجه بهتر در آزمون ندارد و به طور کلی هدف از انجام آزمون تعیین کیفیت درزبندی (چسب های اولیه و ثانویه )و اطمینان از عدم وجود یا ورود بخار آب موجود در هوا در بین جداره هاست .
تعداد نمونه ها بر اساس استاندارد باید ۲۰ عدد باشد ولی تعداد ۱۵ عدد نیز کفایت انجام کامل آزمونها را می نماید.

تزریق گاز آرگون چقدر در بهبود کیفیت شیشه موثر است؟
به طور کلی تزریق گاز آرگون با کیفیت بین جداره های شیشه دوجداره باعث کاهش تبادل دمایی داخل و خارج ساختمان می شود ولی تاثیر چندانی در کاهش تبادل صوتی ندارد گرچه استفاده از شیشه دوجداره حتی بدون تزریق گاز تا حدود نصف نسبت به شیشه تک لایه در کاهش تبادل صوتی موثر است .

آیا شیشه دوجداره ای که گاز نداشته باشد غیر استاندارد است؟
خیر ، برخلاف تصور عموم عدم وجود گاز آرگون در فضای بین شیشه دوجداره دلیل بر استاندارد نبودن نیست و چه بسا نمونه های زیادی مشاهده شده که علیرغم تزریق گاز آرگون به دلیل عدم رعایت اصول درزبندی و مونتاژ عملکرد نمونه به مراتب ضعیفتر از نمونه ای بوده که گاز نداشته ولی درزبندی با کیفیت بالا انجام شده است.
به عبارت ساده تر وجود گاز آرگون می تواند در بهبود عملکرد حرارتی شیشه دوجداره خیلی موثر باشد به شرط استفاده از گاز با درجه خلوص بالا و رعایت اصول درزبندی ولی در هر صورت از نظر استاندارد الزام قانونی برای تزریق گاز وجود ندارد.

در مواردی که ابعاد مد نظر استاندارد در دسترس نباشد امکان سنجش کیفیت وجود ندارد؟
با وجود این که ابعاد نمونه ها بر اساس استاندارد باید ۵۰×۳۵ سانتیمتر باشد ولی این امکان هم وجود دارد که در صورتی که این ابعاد در دسترس نباشد بخشی از آزمونها روی ابعاد دیگر انجام شده و تا حدود زیادی کیفیت آزمونه مورد سنجش قرار گرفته و بر اساس نظر کارشناسان خبره آزمایشگاه گزارش آزمون صادر گردد کما این که در پروژه های ساختمانی که خرید شیشه انجام شده ، قبل از نصب این امکان وجود دارد و در مواردی نتایج منفی آزمون منجر به برگشت شیشه های بی کیفیت به تولید کننده گردیده است.