روش‌های تشخیص شیشه سکوریت

۱مقاومت بالا در برابر ضربه اولین روش تشخیص شیشه سکوریت است.

۲. عدم برش و خراشکاری با الماس شیشه های سکوریت را از تمامی شیشه های خام متمایز می‌کند.

۳زاویه دادن به شیشه و نگاه کردن در آن در صورتیکه با زاویه های اندک ( تا ۵ درجه ) به شیشه نگاه کنیم حالتی مواج دارد در صورتیکه شیشه خام به این صورت نیست.

۴. استفاده از یک شیشه برنز قهوه ای، یک تکه برنز قهوه‌ای را طوری نگه دارید که مانند آینه عمل کرده و انعکاس شیشه سکوریت را داخل آن مشاهده کنید. اگر بر روی شیشه برنز اثرات رنگی به صورت نقاط با قطر حدود ۲ تا ۵ سانتی متر و با تعداد زیاد مشاهده کردید، نشان‌دهنده شیشه سکوریت است و در غیر این صورت شیشه ساده است.

۵. توسط دستگاه strainoptics (گسپ) به این صورت که ابتدا با استفاده از دستگاه عکس ۱ سمتی که شیشه سکوریت قلع آلود شده است را به این صورت که حروف TIN در آن بصورت واضح نمایان شده است تشخیص میدهیم

عکس ۱

سپس در دستگاه گسپ (شکل ۲) با استفاده از لیزر و تنظیم دقیق خطوط هاشوری حاصل از تنش سطحی شیشه و مماس کردن با خطوط  شابلونی دستگاه ، با استفاده از ورنیه و خواندن عدد بدست آمده روی ورنیه عدد را با توجه به جدول مشخص شده دستگاه  مقایسه کرده ، که این عدد در شیشه های سکوریت معمولا باید ۶۰  تا ۷۰ باشد

عکس ۲

6. قرار دادن نمونه در اتاق تاریک در مقابل پروژکتور مخصوص با اسلاید zebra و قراردادن نمونه روی میز روشن در مقابل پرده zebra در نتیجه مقایسه با الگوی مبنا با عکس ارائه شده دستگاه که باید مطابق یکی از الگوهای ارائه شده باشد. این آزمون توسط متخصصین مربوطه در این آزمایشگاه صورت میگیرد.

عکس ۳

7. به وسیله دستگاه آشکارساز تنش سطحی با فیلم پلاریزه که باید الگو های تنش که به رنگ های قرمز و آبی دیده میشود که باید پراکندگی متناسب داشته باشد این آزمون توسط متخصصین مربوطه در این آزمایشگاه صورت میگیرد.

عکس ۴