آزمون سنجش گاز آرگون در شیشه های دو یا چند جداره

استفاده از گاز آرگون در پنجره دوجداره می تواند به عایق کاری یک اتاق و به حداقل رساندن انتقال حرارت از طریق پنجره کمک کند، همچنین در صورت بروز نشت، این گاز بی رنگ و بی بو است و به هیچ وجه مضر نیست.

امروزه تقریباً تمامی انواع پنجره upvc از نوع دوجداره تهیه می شوند. دلیل استفاده از پنجره دوجداره، عایق بندی مناسب صدایی و گرمایی است.
معمولاً بین شیشه های پنجره دوجداره از گازی پر می شود که رسانایی حرارتی خیلی کمی داشته باشد.

هوای معمولی دارای رسانایی حرارتی بسیار پایین است، اما پر کردن فاصله دو شیشه دوجداره با گازی با رسانایی کمتر از هوا، مانند آرگون، سطح عایق بندی حرارتی شیشه دوجداره را بالا می برد.

گاز آرگون یک نوع گاز است که می توان به اندازه یک درصد در اتمسفر یا همان هوا کره آن را پیدا کرد این گاز بی رنگ و بی بو با نماد شیمیایی Ar می باشد و جزء گازهای بی خطر در نظر گرفته می شود.

با تزریق گاز آرگون تا میزان %۹۰ از حجم بین دوجدار شیشه، با توجه به سنگین بودن آن نسبت به هوا، هوا از بین دوجداره شیشه کاملاً خارج می گردد.
سرعت عبور صوت در هوا برابر است با۳۵۰M⁄S در دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و در گاز آرگون برابر است با ۳۲۰M⁄S در دمای ۲۷ درجه سانتیگراد همین امر نشان دهنده این است که صوت وقتی به یک فضای پر شده از آرگون برخورد می کند نسبت به فضایی که از هوا پر شده باشد، سرعت آن کاهش می یابد در واقع با سرعت کمتری این فضا را طی می کند.پس می توان نتیجه گرفت که در صورت تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره سرعت صوت کاهش و در نتیجه آلودگی صوتی نیز کاهش می یابد .
مطابق با فرمول زیر هر چقدر دما افزایش یابد سرعت صوت نیز افزایش می یابدو محاسبات فوق در دمای ۲۷ درجه سانتیگراد انجام شده است.
V=√(γRT/M)

تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره به شما کمک می کند تا بتوانید کیفیت و وضعیت شیشه دوجداره مورد نظر خود را بهتر مورد نظارت قرار دهید، چرا که یکی از عوامل مهم برای بالا بردن کارایی شیشه های دو جداره، نوع گازی است که در بین فضای خالی بین شیشه ها استفاده شده است و یکی از گازهایی که با استفاده از آن در شیشه های دو جداره می توان به محصول نهایی با کیفیتی دست پیدا کرد، گاز آرگون می باشد.

در ادامه روش های مرسوم تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره را با هم مورد بررسی قرار می دهیم. این روش ها شامل موارد زیر است:

  • وجود اسپیسر یا فاصله دهنده یکپارچه بین دو شیشه: برای بالا بردن درصد عایقی شیشه دوجداره و نگهداری بهتر گاز آرگون، باید از اسپیسرهای یکپارچه ( BANDELE )استفاده کرد.
  • وجود اختلاف دما بین جداره خارجی و داخلی شیشه: از آنجایی که تزریق کردن گاز آرگون در شیشه های دوجداره باعث می شود که این شیشه ها به صورت عایق حرارتی عمل کنند، باید این موضوع را در نظر داشته باشید اگر گاز آرگون به مقدار کافی در بین شیشه ها تزریق شده باشد، قسمت بیرونی شیشه که در معرض هوای آزاد است باید سرد باشد و از طرفی دمای قسمت داخلی آنها باید با دمای محیط مورد نظر شما یکی باشد. این تست ساده را می توانید با لمس جداره داخلی و خارجی شیشه دوجداره خود انجام دهید.

اما بهترین روش برای تشخیص و وجود گاز بین جداره ها استفاده از دستگاه مخصوص تست گاز بین دو لایه شیشه ( SPARKLIKE ) و همچنین دستگاه( HELANTEC ) می باشد که این روش ها از بهترین روش های موجود در سطح کشور می باشد که با وجود قیمت بالای این دستگاه و هزینه های تهیه کردن زیاد این دستگاه همکاران مربوطه در شرکت توانسته اند این آزمون در شرکت به نحو احسن صورت گیرد.

دستگاه سنجش گاز sparklike
دستگاه سنجش گاز HELANTEC

با دستگاه اسپارک لایک انجام آزمون روی شیشه های دودی شده و همچنین شیشه های دارای لایه پوششی

 (COAT ) و شیشه های لمینیت شده امکان پذیر نمی باشد  و به این معناست که در شیشه های دو جداره اگر یکی از لایه ها بصورت موارد فوق بوده و لایه دیگر شیشه ساده و یا سکوریت باشد امکان انجام آزمون وجود دارد. ولی در دستگاه HELANTEC بدلیل اینکه کارکرد این دستگاه به این صورت است که سوزن ریز دستگاه از قسمت چسب ثانویه شیشه دو جداره وارد سوپاپ یا فاصله گذار شیشه شده و با دقت دهم درصد گاز آرگون داخل شیشه را نمایش میدهد و همچنین محدودیتی برای نوع شیشه یا جنس فاصله گذار ندارد امکان انجام آزمون وجود دارد