شیشه سیلیکاتی سودالایم مقاوم حرارتی ( سکوریت )

سکوریت کردن یک فرایند عملیات حرارتی است که بر روی شیشه‌های ساختمانی انجام می‌شود .

تولید اولین شیشه نشکن در دنیا به سال ۱۹۲۹ باز می گردد که بعد از آن پیشرفت های چشمگیری در عرصه تولید شیشه سکوریت صورت پذیرفت. پیشینه شیشه سکوریت در ایران نیز حدودا به ۵۰ سال قبل می رسد که در این زمان اولین کارخانه شیشه سکوریت در ایران پا به عرصه فعالیت گذاشت. در آن زمان اکثریت دستگاه ها مکانیکی بود و خبری از PLC و صفحه دیجیتال نبود و همه موارد به صورت دستی انجام می پذیرفت. نام اولین کارخانه شیشه نشکن در ایران میرال بود و تا سالیان سال کارخانه میرال مسئولیت تولید شیشه های نشکن در ایران را بر عهده داشت. به مروز زمان و با پیشرفت های تکنولوژی ماشین آلات جدید کوره سکوریت به ایران وارد شد و به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی ماشین آلات جدید کوره سکوریت به ایران وارد شد و شرکت های بیشتری در این عرصه وارد عمل شدند و امروزه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیشه های سکوریت با ضخامت و ابعاد مختلف در خاورمیانه و آسیا است که صادرات متنوعی به کشورهای همسایه از قبیل گرجستان، عمان، قطر و دارد.

 عملیات حرارتی از گرم کردن یکنواخت جام شیشه تا دمای نرمی شیشه (بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد) می‌باشد. شیشه گرم شده به وسیله ی دمیدن هوای سرد به هر دو سطح شیشه سریعاً سرد می‌گردد. در این فرایند شیشه را تا مرحله نرم شدن در بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده، سپس سریعاً به دو سمت شیشه هوای بسیار خنک وزیده می‌شود.

در مرحله سرد سازی شیشه، لایه‌های بیرونی آن سریع تر از لایه‌های داخلی خنک می‌گردند که این امر موجب استحکام شیشه می‌گردد.

زیرا در خلال سرد شدن، سطوح شیشه سریع تر از مرکز آن سرد شده که موجب ایجاد تنش‌های دائمی و در نتیجه استحکام شیشه می‌گردد.

کوره‌های حرارتی نیز به دو صورت کانوکشن و المنتال می‌باشند. کوره‌های المنتال کوره‌های هستند که گرما با المنت به شیشه القا می‌گردد. کوره‌های کانوکشن به نسبت گرانتر از المنتال بوده ولی به دلیل القای گرما به وسیله گرمای هوای درون کوره سکوریت یکدست‌تر و بهتری به دست خواهد آمد.

در مقایسه با شیشه خام با ضخامت‌های یکسان، شیشه سکوریت در مقابل شکستگی مقاومت بیشتری دارد، به صورتی که می‌توان گفت مقاومت مکانیکی آن بیش از ۵ برابر می‌گردد.

تفاوت و شباهت های شیشه سکوریت و شیشه معمولی (خام )

تفاوت ها

۱. تحمل حرارتی شیشه های سکوریت تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد و تحمل گرمایی شیشه های خام حداکثر تا ۶۰ درجه سانتی گراد است. شیشه های سکوریت حدودا از لحاظ مقاومت حرارتی ۵ برابر قوی تر از شیشه های معمولی هستند.

۲. از لحاظ ضربه پذیری شیشه های سکوریت ضربه را تا ۷ برابر قوی تر از شیشه های خام تحمل می کند و مقاومت شیشه های سکوریت در برابر تنش حرارتی، باد، تگرگ، برف، ضربه، و نسبت به شیشه های خام بالاتر است.

۳. از لحاظ ظاهر پس از شکست شیشه های سکوریت در صورت شکستن به حالت پودری و قطعه های خرد شده بسیار کوچک غیر برنده تبدیل می شود ولی شیشه های خام درز برداشته و حالت شمشیری بسیار خطرناک به خود می گیرد. در واقع سختی شیشه با اینکه ۷.۵ است اما همه اجسام را می تواند خط بیاندازد.

۴. شیشه های خام قابلیت برشکاری به دفعات را دارا هستند ولی شیشه های سکوریت غیر قابل برشکاری هستند.

۵. شیشه های خام قابلیت ابزارزنی به دفعات را دارا هستند ولی شیشه های سکوریت قابلیت ابزارزنی ندارد. بر فرض شیشه های خام را می تواند دیاموند کرد ولی شیشه های سکوریت به محض ورود به دستگاه دیاموند پودر می شوند (نقطه ضعف شیشه های سکوریت از لبه ها است)

۶. شیشه های خام قابلیت سوراخکاری و جاساز زنی دارد در صورتیکه شیشه های سکوریت به هیچ وجه قابلیت جاساز و سوراخکاری را دارا نیست.

۷. از لحاظ قیمت شیشه های خام ارزانتر و شیشه های سکوریت به دلیل انجام فرآیند نشکن شدن دارای هزینه ای بالاتری است. قیمت شیشه های سکوریت با توجه به نوع شیشه، ضخامت، ابعاد حدود ۱.۵ الی ۴ برابر شیشه معمولی با همان مشخصات قیمت دارد.

۸. از لحاظ حمل و جابجایی شیشه های خام دقت بیشتری نسبت به شیشه های سکوریت را می طلبد. شیشه های خام از هر جهتی متحمل ضربه شود می شکند در صورتیکه شیشه های سکوریت فقط در صورت وارد شدن ضربه شدید از دور تا دور می شکند و پودر می شود.

شباهت ها :

۱. ابعاد شیشه های خام و سکوریت مشابه هم است یعنی اگر سایز یک شیشه خام ۱۰۰ سانتی متر در ۵ سانتی متر باشد بعد از سکوریت نیز سایز تغییر نمی کند.

۲. وزن شیشه های خام و شیشه سکوریت کاملا یکسان و بدون تغییر در یک سایز مشخص است. در واقع هر متر مربع به اندازه یک میل را باید در ۲.۵ کیلوگرم ضرب کرد تا وزن شیشه بدست بیاید. بر فرض وزن شیشه ۵ میل با ابعاد ۱ متر مربع معادل ۱۲.۵ کیلوگرم و شیشه ۱۰ میل با ابعاد ۱ متر مربع ۲۵ کیلوگرم است که در حالت سکوریت و خام یکسان است.

۳. یک قطعه شیشه خام و یک قطعه شیشه سکوریت است با شرایط یکسان از قبیل: کارخانه تولید کننده یکسان، ضخامت یکسان، سایز یکسان، نوع ابزار دور تا دور یکسان و حتی جاسازی یکسان از لحاظ رنگ هیچ تفاوتی با یکدیگر نمی کند.

۴. شیشه های خام و سکوریت با شرایط یکسان که در بالا ذکر دارای شفافیت یکسان است. در واقع فرآیند سکوریت کردن شیشه هیچ تاثیری در شفافیت ندارد.

۵. ۲ قطعه شیشه سکوریت و خام همسان از لحاظ ضخامت نیز با یکدیگر تفاوتی ندارد. بر فرض که یک قطعه شیشه ۴ میل بعد از سکوریت نیز همان ۴ میل باشد.

موارد دیگری نیز می توان اضافه کرد که بر فرض فرآیند سکوریت هیچ تاثیری روی ابزار دور تا دور و جاسازی شیشه ندارد.