شیشه فلوت

فلوت (Float) در لغت به معنای شناور می باشد که اشاره به روش تولید این محصول دارد. شیشه فلوت، جسمی شفاف است که نور را از خود عبود می دهد. از کربنات سدیم سنگین، سنگ آهک و سیلیس تشکیل شده است. شیشه مایعی است که گرانروی آن بالا بوده و در این حالت تشکیل یک جامد بی شکل را می دهد. از خاصیت منحصر به فرد شیشه می توان به ساختمان غیر منظم مولکولی آن اشاره کرد که به صورت غیر متحرک در می آید که وجود همین خاصیت باعث می شود تا بتوان از شیشه طرح ها و اشکال دلخواه خود را ایجاد کرد.

زمانی که مواد اولیه ساخت شیشه های ساختمانی (به طور مثال ماسه‌های دریایی، ماسه سیلیس، پودر ماسه ‌سنگ کوارتز، آهک سوددار، اکسید کلسیم، کربنات سدیم، خاکستر سودا، دولومیت و منیزیم) داخل کوره ریخته شده و مخلوط مورد نظر پس از پذیرش حرارتی قریب به ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد به حالتی سیال و خمیری درآمدند، آماده پهن شدن روی سطح صافی می گردند تا که حالت آن را گرفته و بدین ترتیب به شیشه ای صاف و یکدست تبدیل شوند.

کاربرد شیشه فلوت

شیشه فلوت از انواع گوناگون شیشه در مصارف صنعتی خانگی و آینه می باشد. شیشه فلوت در صنعت آینه بیشتر از شیشه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه فلوت  همان شیشه تخت و مسطحی است که برای مصارف مختلف از قبیل ساختمان  مورد استفاده قرار می گیرد که در ضخامت های مختلف از ۲ تا ۲۰ میلی متری تولید می شود. شیشه مورد استفاده در ساختمان ها به طور معمول از ۴-۸ میلی متر می باشد.

مزایا شیشه فلوت

امروزه شیشه فلوت تولید شده به وسیله فرایند های خاص خود دارای فواید و مزایای بیشماری است که باعث می شود تا انتخاب و استفاده از شیشه فلوت روز به روز افزایش یابد. مزایای شیشه فلوت عبارتند از:

ظرفیت تولید بالای این شیشه نسبت به شیشه های تخت کششی و قدیمی

شیشه فلوت را از نظر کیفیت نور با شیشه درجه ۱ پولیش شده می توان مقایسه کرد.

شیشه فلوت را می توان در طرح های مختلف تولید نمود.

در صنعت ساختمان و آینه کاربرد فراوان دارد.

موجب ایجاد نمای زیبا و شیک ساختمان ها می گردد.

عایق بودن در برابر صدا و اتلاف انرژی

تاریخچه تولید شیشه فلوت

در گذشته ها دور از زمان پیدایش زمین، با فوران آتشفشان ها و ترکیب مواد مذاب موجب شکل گیری شیشه می شد. با گذشت زمان و آشنایی انسان با این ماده درون طبیعت به فکر ساختن اشیا مفید و مورد استفاده خود از شیشه شدند که با پیشرفت علم بشریت این ماده به شکل امروزی خود درآمده است.

این نوع شیشه توسط فردی به نام پیلکینگتون در سال ۱۹۵۹ ساخته شد. از آن زمان تا امروز فرایند ساخت شیشه فلوت جایگزین ساختن شیشه های تخت کششی شده و پیشرفت فراوانی در تولید آن شکل گرفته به طوری که امروزه حدود ۴۰ تن و ۱۸۰ طرح از شیشه فلوت در سال در کارخانه های مختلف در کل جهان تولید می شود.

مشکلات تولید شیشه فلوت

از مشکلات این روش، می توان به این مورد اشاره کرد که لبه ی دیوار معلق، درون مواد مذاب قرار می گیرد و همین امر باعث پیدا شدن ناخالصی و آلودگی مذاب می گردد. این مشکل با گذشت زمان حل شد. با پوشاندن لبه ی دیوار معلق به وسیله ی پلاتین، توانستند لبه را از مواد مذاب خارج نمایند. همچنین در آن زمان یکی دیگر از مشکلات بزرگ آنها، روش پیچیده ی تولید شیشه های نازک بود.

فرایند تولید شیشه فلوت

در فرایند تولید این شیشه در ابتدا شیشه در کوره ذوب در دمای لازم ذوب می کنند.

شیشه مذاب شده به سمت حمام قلع هدایت داده می شود و درون آن با ضخامت ثابت و تعیین شده به صورت طول شناور می گردد که عرض تولیدی شیشه های از این نوع بیشتر از ۳ متر نمی باشد.

شناور شدن در حمام قلع باعث می شود تا شیشه سطحی صاف و کاملا مسطح بدون هیچ گونه حباب و خشی به خود بگیرد.

بعد از انجام این مراحل دمای کوره را به سانتی گراد تنظیم می نمایند تا سرد شود تا شیشه سفتی و پیوستگی را به خود بگیرد و حالت جامد داشته باشد.

هنگامی که شیشه بعد از مرحله سرد کردن و سفتی می گذرد شیشه فلوت مورد بررسی قرار می گیرد تا کیفیت و معایب احتمالی شیشه شناسایی شود.

در حال حاضر این شیشه ها سالانه در حدود ۱۸۰ طرح و ظرفیت بالای ۴۰ میلیون تن تولید می شود. که این مقدار تقریباً ۳۵% شیشه تولیدی در کل جهان می باشد که این آمار خود نشان دهنده این است که شیشه فلوت طرفداران بسیاری در سطح جهان دارد.

شیشه تخت کششی

شیشه تخت کششی، شیشه فلوت و شیشه سکوریت هر سه تخت هستند. فرق شیشه فلوت و شیشه تخت کششی سطح کامل صاف و مسطح دارد بدون حباب و خش که این تفاوت به دلیل تفاوت در فرایند تولید آن است. فرق شیشه فلوت و شیشه تخت کششی در تولید است. شیشه خام با کیفیت تاثیر بسیاری بر کار شما دارد، برای مثال هر یک از ما می دانیم که اگر مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت شیشه سکوریت مرغوب باشد شیشه بسیار با کیفیت خواهد بود. شیشه خام با کیفیت باعث می شود که محصول نهایی شما بسیار با کیفیت و با کمترین میزان ناخالصی باشد.

تفاوت شیشه فلوت و تخت کششی

شیشه تخت کششی از موادی چون سیلیس، پودر سنگ، فسیل پتاسیم، خاکستر سودا، نمک گلابی رو مواد خام دیگر با نسبت‌های معین ترکیب و در کوره ذوب در درجه حرارت بالا به روش عمودی کردن و صاف کردن تخت تولید می‌شود که سطح آن صاف و بدون رنگ هست و از ضخامت ۲-۶ میلی‌متری تولید می‌ شود.

در تولید و ساخت شیشه فلوت از ماسه‌ های دریایی، پودر ماسه‌ سنگ کوارتز، خاکستر سودا، دولو میت و استفاده می‌ شود. هرکدام از مواد به نسبت‌های خاص در کوره با دمای بسیار بالا ذوب می‌شود تا مایع شیشه تشکیل و بعد از شناور شدن در حمام فلوت و مشخص شدن ضخامت و یکنواخت شدن ضخامت، توسط کمربند شیشه‌ای شیشه جلا داده می‌شود و بعد از سخت شدن، سرد می‌شود.  سطح شیشه فلوت بسیار صاف است و با قطر ۲.۵-۲۰ تولید می‌ شود.

فرق شیشه فلوت و تخت کششی، شیشه تخت کششی شفافیت زیادی ندارد و شکننده است و تحت تأثیر باران تغییر رنگ داده و کیفیت شکل ظاهری خود را از دست می‌دهد. شیشه فلوت دو طرف شیشه صاف و یکنواخت است بدون موج و پستی بلندی هست و چشم اندازه زیبایی به وجود می‌ آورد.

شیشه مشجر

یکی از انواع جدید شیشه که کاربردهای بسیار زیادی نیز دارد، شیشه مشجر است که در واقع جز طبقه بندی های شیشه های مات قرار می گیرد اما به دلیل آن که محبوبیت این شیشه بسیار زیاد و چشمگیر است، شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد این نوع شیشه را در یک دسته بندی جداگانه قرار می دهند.

شیشه مشجر قرن هاست که محبوبیت دارد و به دلیل طرح های برجسته و استحکام، از شهرت بالایی برخوردار است. به علاوه می تواند جلوه ای شیک و کاربردی به هر اتاق یا هر سطحی بدهد. گفتنی است که شیشه مشجر، با عناوینی همچون شیشه طرح دار و شیشه بافت دار نیز شناخته می شود.

نور در هنگام عبور از این شیشه ها به دلیل وجود طرح ها و ناهمواری ها، پخش می شود. بنابراین نمی توان همانند شیشه شفاف، به طرف دیگر دید داشت. از این رو این شیشه ها، یکی از بهترین گزینه ها برای ایجاد حریم خصوصی در ساختمان ها محسوب می شوند.

نحوه ساخت شیشه از نوع مشجر

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است پرسیده شود این است که شیشه های مشجر به چه نحوی تولید می شوند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که برای ساخت شیشه های مشجر در ابتدا ماسه سیلیس، کربنات سدیم و همین طور آهک را در یک مخزن با هم ترکیب و ذوب می کنند.

در هنگام ساخت شیشه مشجر، غلطک هایی طرح دار از روی این شیشه های مذاب عبور داده می شوند و بدین ترتیب این طرح روی شیشه حک می شود. گفتنی است که این طرح ها و الگوها می توانند در یک طرف یا هر دو طرف شیشه ایجاد شوند.
سپس شیشه ها خنک می شوند و بر اساس خواست و نیاز مشتری در اندازه های متفاوت برش شیشه داده می شوند. همانطور که پیشتر اشاره شد، شیشه های مشجر در طرح ها و الگوهای مختلفی وجود دارند. الگوها، اندازه، فرم، ضخامت و عمق پارامترهایی هستند که درجه و سیر انعکاس نور را در شیشه های مشجر تعیین می کنند.

نکته مهمی که لازم به ذکر است، این است که شیشه های مشجر در طرح ها و الگوهای مختلفی به وجود می آیند که این الگوها اندازه، فرم ها، ضخامت و عمق متفاوتی دارند. این پارامترها بر روی درجه و زاویه انعکاس نور تاثیر گذاشته و باعث می شود تا شفافیت شیشه های مشجر افزایش و یا کاهش پیدا کند.

ساختار شیشه مشجر

شیشه مشجر از طریق عبور ماده مذاب شیشه از بین غلطک های فلزی طرح دار تولید می شود. این غلطک های فولادی ضخامت های مختلفی را ایجاد کرده و طرح درخواستی را بر روی یک یا هر دو سطح شیشه حک می کنند.

از شیشه های مشجر یا شیشه های طرحدار در محلی استفاده می شود که ما نیاز به عبور نور از بیرون به داخل را داشته ولی نخواهیم داخل ساختمان دیده شود. این نوع شیشه ها فضای داخلی منزل را کوچک نشان می دهند و موجب حذف کامل دید بیرون می شوند. انواع طرح و نقش های این شیشه ها را می توانید از بازار تهیه کنید.

انواع شیشه مشجر

شیشه های مشجر را می توان به طرح و رنگ های متفاوت تولید کرد و از آن ها برای منزل و اداره و دکوراسیون مدرن می توانید استفاده کنید. انواع شیشه های مشجر عبارتند از:

رنگی

رفلکس

دودی

دوجداره

برفی

سیمی

کریزیت

کاربرد شیشه مشجر

شیشه های مشجر معمولا برای فضایی استفاده می شود که علاقه داریم نور وارد محیط بشود، ولی در عین حال داخل محیط دیده نشود. این شیشه ها در طرح ها و رنگ های گوناگون تولید شده اند، اما طرح بارانی شیشه های مشجر، به فضای پیرامون ما، لطافتی دوچندان می بخشد. کاربرد این شیشه ها عبارتند از:

اجرای دکوراسیون و تزئینات داخلی محیط

تقسیم بندی فضاها یا به اصطلاح پارتیشن بندی فضا

شیشه های مورد استفاده در گلخانه

نمای خارجی ساختمان ها

سرویس های بهاشتی

شیشه های مشجر در مکان های مختلف قابلیت استفاده دارند و در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها به کار برده می شوند.

طرح و رنگ مختلف این نوع از شیشه باعث شده تا کاربردهای آن مختلف و گوناگون باشد.

مزایای شیشه مشجر

طرح ها و الگوهای متنوعی برای شیشه های مشجر وجود دارد. همچنین می توان آنها را با شیشه مات ترکیب کرد و ایده هایی ابتکاری و فضایی خلاقانه ایجاد کرد. شیشه مشجر، حریم خصوصی را بدون به خطر انداختن عبور نور طبیعی به فضای داخلی فراهم می کند. البته در مقایسه با شیشه معمولی و شفاف، نور کمتری از آن عبور می کند. این شیشه ها، حسی از آرامش را به ساکنین القا می کنند.

 

این المان ها با عبور نور طبیعی، فضای داخلی را بزرگتر از حد واقعی اش نشان می دهند و بدین ترتیب یک خطای دید مطلوب ایجاد می کنند. بعلاوه در طول روز، نیاز به استفاده از المان های روشنایی مصنوعی را کاهش می دهند.

مانند اکثر المان های شیشه ای، شیشه های مشجر نیز قادرند بعنوان عایق صوتی عمل کنند و تا حد زیادی از ورود سرو صدای اضافی به داخل ساختمان جلوگیری کنند.

به علاوه این المانها، از قابلیت عایق حرارتی نیز برخوردارند. بدین ترتیب سیستم های گرمایشی و سرمایشی به نحوی کنترل شده و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین مصرف انرژی و هزینه های مربوطه کاهش می یابد و بهره وری انرژی افزایش می یابد.

از آنجا که شیشه های مشجر به دلیل وجود طرح و برجستگی نور طبیعی را پخش می کنند، مانع از خیره شدن چشم ها در برابر تابش نور خورشید می شوند.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید، می تواند به مرور زمان صدمات قابل توجهی به اثاث منزل خصوصا مبلمان وارد کند و چوبها، پارچه ها و تزئینات آسیب ببینند. اما این شیشه ها با مهار اشعه های مضر و منحرف کردن آنها، از مبلمان و سایر وسایل خانه محافظت می کنند.

این المانها قابل بازیافت هستند، بنابراین انتخاب بسیاری از علاقمندان به محیط زیست به شمار می آیند.

معایب شیشه مشجر

تمام انواع شیشه ها، شیشه های مشجر نیز در معرض خطر شکستگی و خراش قرار دارند.

این شیشه ها قابل برش و پردازش مجدد نیستند، بلکه این کارها فقط در زمان پردازش و ساخت اولیه امکانپذیر است.

اگرچه مقاومت شیشه های مشجر از شیشه های معمولی بیشتر است، اما ممکن است در اثر اختلاف دمای بسیار بالا خود به خود ترک بخورد و از هم بپاشد، در حالی که شیشه های معمولی در معرض چنین خطری نیستند.

سطح این شیشه ها صیقلی نیست، بنابراین نمی توان از آنها بازتاب و خاصیت آیینه ای انتظار داشت.