آزمون اعوجاج و خم کلی

به طور کل در شیشه های سیلیکاتی سودالایم مقاوم حرارتی ما ۶ نوع اعوجاج داریم که عبارتند از :

  1. خم کلی
  2. اعوجاج ناشی از موج غلتک
  3. اعوجاج موجی بالشتک هوا
  4. برآمدگی لبه
  5. تغییر شکل محیط شیشه
  6. اعوجاج موضعی

خم کلی:

این آزمون به این صورت است که شیشه را  بر روی دو قطعه بر روی ضلع بزرگتر بصورت عمودی قرار میدهیم و با استفاده از یک شمش فلزی مخصوص کاملا صاف کالیبره شده موازی و کاملا چسبیده به شیشه سکوریت بیشترین قسمت که در دو طرف شیشه خم مشاهده گردد با فیلر مخصوص اندازه گیری میگردد. . ابعاد استانداردی این شیشه ها برای آزمون ۱۱۰۰ * ۳۶۰ میلیمتر بر اساس استاندارد ۲۳۸۵ می باشد که لازم به ذکر است این ابعاد فقط برای واحد های تولیدی که قصد اخذ استاندارد برای شیشه های تولیدی خود دارند اجباری بوده و امکان انجام این آزمون برای تمامی ابعاد بصورت شخصی وجود دارد.همچنین جهت سهولت در یافتن و خریداری شمش فولادی مخصوص با گواهی کالیبراسیون معتبر،این شرکت با تیراژ بالا از این قطعه را در دستور ساخت داده و با مناسب ترین قیمت و کیفیت آماده ارائه به مشتریان می باشد.

شمش مخصوص فولادی کاملا صاف

اعوجاج ناشی از موج غلتک و اعوجاج موجی بالشتک هوا :

اعوجاج ناشی از موج و اعوجاج موجی به وسیله یک شمش کاملا صاف که قائم بر موج و در امتداد قله تا قله موج قرار میگیرد اندازه گیری می شود.لبه صاف را به گونه ای قرار می دهیم که بصورت پل در بین دو قله مجاور قرار گرفته و سپس فیلر مخصوص میان لبه سطح شیشه و لبه شمش صاف گذاشته و ضخامت فیلر را هر بار افزایش داده تا کاملا فضای صاف بین شیشه و شمش پر گردد و ضخامت خوانده شده ثبت میگردد.

برآمدگی لبه :

برای برآمدگی لبه نیز از روش فوق استفاده میگردد با این تفاوت که شیشه را روی یک سطح کاملا صاف قرار داده و فقط قسمت لبه شیشه را بیرون از سطح صاف قرارداده و با قرار دادن شمش صاف بر روی قله شیشه تا لبه برآمده فاصله بدست آمده بین لبه شیشه تا شمش صاف را با فیلر پر کرده و ضخامت خوانده شده ثبت میگردد.

تغییر شکل محیط شیشه :

این آزمون هم همانند برآمدگی لبه صورت میگیرد با این تفاوت که اینبار کل سطح و محیط شیشه روی یک سطح کاملا صاف قرار گرفته و فاصله ایجاد شده بین سطح صاف و شیشه سکوریت را با فیلر اندازه گیری کرده و ضخامت خوانده شده ثبت میگردد.

اعوجاج موضعی:

اعوجاج موضعی میتواند در فواصل نسبتا کوتاه  بر روی شیشه های سکوریت که دارای رد اثر گیره یا غلتک یا بالشتک هوا هستند رخ بدهد.

این نوع اعوجاج بوسیله دو روش اندازه گیری میشود:

 ۱ : بوسیله یک عدد شمش مخصوص کاملا صاف و قرار دادن آن روی تمامی قسمت های سطوح شیشه و اندازه گیری بیشترین فاصله های ایجاد شده بین سطح شیشه و سطح شمش مخصوص توسط فیلر مخصوص

۲: با روش اعوجاج اپتیکی : این روش بسیار دقیق تر از روش قبل بوده و دارای درصد خطای کمتری میباشد به این صورت که شیشه روی یک سطح با زاویه خاص زیر نور قرار گرفته و روی یک دیواره یک شابلون مخصوص راه راه شده با ابعاد نزدیک به شیشه گذاشته میشود. تصویر سایه شابلون روی شیشه سکوریت دچار تغییراتی میگردد که با توجه به یک جدول سمپل خاص مشخص میشود که این شیشه در چه محدوده ای قرار دارد.

نمونه اعوجاج ایجاد شده در یک شیشه سکوریت