آزمون وجود لایه پوششی (coat)

شیشه ها امروزه کاربرد های بسیار زیادی دارند، دلیل اصلی آن هم امکانات و ویژگی هایی است که شیشه ها با بهره مندی از تکنولوژی های پیشرفته و خطوط تولید مدرن، کسب نموده اند. یکی از این شیشه ها که در سال های اخیر به دلیل قابلیت های منحصر به فردش با استقبال بسیاری همراه بوده، شیشه سانرژی است که اکنون کارخانه های معتبر بسیار زیادی اقدام به تولید این شیشه ها کرده اند. شیشه دوجداره سانرژی در لغت به معنای شیشه کاهش مصرف انرژی است و کاربرد اصلی و مهم این شیشه هم دقیقا همین می باشد. یعنی با توجه به فرآیند ساخت این نوع شیشه، اجازه اتلاف و هدر رفتن انرژی را نمی دهد و علاوه بر آن سبب صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها می شود.

این رده از شیشه ها دارای ویژگی های کنترل خورشیدی، عایق حرارتی و بازتاب نور کم هستند، افراد حاضر در ساختمان به محیط بیرون اشراف دارند و در عین حال به کاهش هزینه های تهویه مطبوع کمک می کند. این شیشه ها به عنوان شیشه یکپارچه، شیشه چند لایه و شیشه خم مورد استفاده قرار می گیرند و در شیشه های دو جداره و سه جداره بیشترین میزان آزادی را در پردازش و طراحی ارائه می دهند.

در هنگام تولید این شیشه ها یک لایه شیمیایی به کار می رود که این لایه اکسیداسیون فلز با یک ضخامت بسیار کم در حد میکرون می باشد. این شیشه ویژگی های برجسته بسیار زیادی دارد اما از مهم ترین آن ها می توان به کاهش u-value  اشاره نمود. این لایه نقش بسیار مهمی در صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی دارد. یکی دیگر از اصلی ترین کاربرد های شیشه دوجداره سانرژی جلوگیری از تبادل حرارت است، به این معنا که حرارت داخل و بیرون ساختمان تبادل پیدا نمی کند. همچنین در طول روز هنگامی که آفتاب بر روی شیشه می تابد اجاره عبور گرما از طریق تابش داده نمی شود که این موضوع نکته بسیار مهمی برای فصول گرم سال است.

این شیشه اجازه عبور اشعه های خطرناک را هم نمی دهد. مشتریان این امکان را دارند تا از این شیشه هم به صورت تک لایه استفاده نمایند و هم به صورت لمینت. به نوعی می تواند گفت این شیشه کنترل کننده نور خورشید است. یکی دیگر از نکات مثبت این شیشه بازتاب پایین آن است و این ویژگی به مشتریان کمک می کند تا اجسام را با رنگ واقعی آن ها مشاهده کنند.

روش آزمون وجود این لایه در شیشه های تولیدی به دو روش امکان پذیر می باشد

۱: روش متداول و معمولی که با یک دستگاه کوچک انجام میگیرد به این صورت که قطعه الکترونیکی دارای یک لامپ LED بوده و با قرار دادن قطعه الکترونیکی روی هر قسمت از شیشه در صورت وجود لایه پوششی یا کوت چراغ مذکور روشن میگردد. این قطعه الکترونیکی کیفیت لایه پوششی را مشخص نمی نماید و فقط صرفا جهت مشخص نمودن وجود یا عدم وجود لایه پوششی می باشد.

۲: با استفاده از محاسبه U-Value : این روش بسیار دقیق و کارآمد میباشدکه با در نظر گرفتن استاندارد   BS – EN – 673در این روش یک عدد شیشه با هر ساختاری که دارای یک لایه پوششی باشد با ابعاد بخصوص ۱۲۳۰*۱۴۸۰ میلی متر درون یک محفظه دستگاه مخصوص که دارای سنسور های دمایی متعددی می باشد قرار گرفته و مقدار U-Value  شیشه را بدست می آورد که با استفاده از مقایسه عدد بدست آمده با انواع مختلف شیشه کیفیت لایه پوششی بصورت دقیق تری بدست می آید.امکان انجام هر دو روش آزمون در این آزمایشگاه میسر بوده و در صورت تمایل تماس بگیرید.